Belangrijke wijzigingen voor 2017: het nodige uitstel maar geen afstel!
Actualiteit | 16 december 2016
Informatie en tips voor ondernemers
In onze laatste nieuwsbrief van 2016 vindt u vooral informatie over de wijzigingen in 2017. Zo zal bijvoorbeeld de jaarrekening 2016 van de “micro- en kleine” rechtspersoon uiterlijk 31 december 2017 digitaal gedeponeerd moeten worden bij het handelsregister. Het is voor deze rechtspersonen niet meer mogelijk om de papieren versie van de jaarrekening aan te leveren.
Verder is er veel onrust en onzekerheid over de Wet DBA. Daarom krijgen zzp’ers en opdrachtgevers langer de tijd om zonder boete of naheffing hun werkwijze aan te passen of hun (model)overeenkomst zo te wijzigen dat die overeenkomt met de manier van werken. Deze zogeheten ‘implementatietermijn’ wordt verlengd van 1 mei 2017 tot in ieder geval 1 januari 2018.
Ook goed nieuws voor particuliere eigenaren van rijksmonumentenpanden. De fiscale aftrekpost van 80% voor de onderhoudskosten van rijksmonumentenpanden blijft in 2017 toch gelden. De eerder voorgestelde afschaffing is van de baan. Van afstel is echter geen sprake. Het is de bedoeling dat deze aftrekpost wordt vervangen door een subsidieregeling voor onderhoud. Die onderhoudsregeling zal de komende tijd op bepaalde punten nog worden aangepast.
Tot slot krijgen directeur-grootaandeelhouders (dga’s) drie maanden extra de tijd (namelijk tot 1 april 2017) om de laatste stappen te zetten die nodig zijn voor het stopzetten van de verdere opbouw van het pensioen in eigen beheer (PEB). Wilt u gebruik maken van de mogelijkheid om uw in eigen beheer opgebouwd pensioen af te kopen of om te zetten in een oudedagsverplichting? Dan moet u daarover verplicht informatie aanleveren bij de Belastingdienst via een speciaal formulier. Daarbij speelt de zorgplicht richting de partner van de dga een belangrijke rol. Het is raadzaam u hierover goed te laten inlichten.
Auteur
Alex Berkhout
