Corona-crisis | Coronasteun beëindigd, wel enkele uitzonderingen

Actualiteit | 6 september 2021

De financiële tegemoetkomingen voor bedrijven die getroffen worden door de coronacrisis, worden definitief per 1 oktober aanstaande beëindigd. Wel zullen er enkele uitzonderingen blijven. Zo blijven de kredietregelingen tot einde van het jaar in stand, net zoals de onbelaste reiskostenvergoeding.

NOW, TVL, Tozo en TONK

De inkomensondersteuning via NOW, TVL, Tozo en TONK wordt beëindigd. Wel kunnen zelfstandige ondernemers een beroep blijven doen op de bijstand via de Bbz, die tot 1 januari 2022 net als de Tozo geen vermogenstoets zal kennen.

Uitzondering nachtclubs en disco’s

Omdat nachtclubs en disco’s ook na 1 oktober waarschijnlijk nog gesloten moeten blijven, wordt er gewerkt aan een specifieke steunmaatregel voor deze sector. Ook voor de evenementensector wordt gewerkt aan een aanvullende tegemoetkoming.

Kredietregelingen

De kredietregelingen vanwege corona, zoals de KKC en de BMKB-C, blijven tot het einde van dit jaar van kracht. Ook het Garantiefonds Evenementen, ter dekking van de kosten van afgelaste evenementen, blijft tot 1 januari 2022 bestaan. Daarnaast blijft de leningsfaciliteit voor garantiefondsen in de reisbranche nog het gehele jaar gelden.

Fiscale regelingen

Daarnaast wordt de onbelaste reiskostenvergoeding voortgezet tot 1 januari 2022, evenals de maatregel inzake de hypotheekpauze.

Sociaal pakket

Er wordt ook extra geld vrijgemaakt voor een sociaal pakket, bestaande uit intensieve begeleiding, loopbaanadvies en scholing via praktijkleren in het mbo. Dit is bedoeld voor mensen met een uitkering, voor mensen voor wie ontslag dreigt vanwege faillissement van de organisatie of voor zelfstandige ondernemers met een Tozo-uitkering op zoek naar werk.

Werktijdverkorting

Vanaf 1 oktober wordt werktijdverkorting opnieuw mogelijk. De herintroductie van werktijdverkorting is niet bestemd voor coronagerelateerde omstandigheden en heeft alleen betrekking op kortdurende, buitengewone omstandigheden.

Wij van Horlings staan voor u klaar. Neem contact op met uw vaste contactpersoon binnen Horlings. U kunt ook contact opnemen met de Horlings corona helpdesk:

Anne-Marie Dijkhorst (voor arbeidsrechtelijke zaken)
adijkhorst@horlings.nl

Joshua Jung (voor fiscale zaken)
jjung@horlings.nl

Auteur

Anne-Marie Dijkhorst

Corona-crisis | Coronasteun beëindigd, wel enkele uitzonderingen

Actualiteiten

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en alerts
Gegevens ophalen

IT-Audit
Audit
Robert Johan
rjohan@horlings.nl
+31 (0)20 5700 200

 
Neem contact op

De Jong & Laan en Horlings bundelen krachten

Vroomshoop/Amsterdam, 4 september 2023 – Ook Horlings sluit zich na Marshoek en 5BAR Assurance aan bij accountants- en adviesorganisatie de Jong & Laan. Het Amsterdamse kantoor Horlings levert audit, accountancy en fiscale dienstverlening aan vaak internationaal opererende middelgrote en grote ondernemingen, maar ook aan diverse non-profit organisaties (waaronder onderwijsinstellingen). Met deze nieuwe aansluiting versterkt de Jong & Laan haar controle- en (internationale) fiscale tak. Daarnaast is het een grote stap in de richting van landelijke dekking.